Master

Hotsailsmaui Schweden var från allra första början helt fokuserade på RDM/skinnymaster och blivit något av The Skinny Mast Company här hemma i Sverige. Vi har sålt nästan 500 skinnymaster i Sverige. Vi har även haft förmånen att kunna välja de fabrikat och modeller som vi tycker är de bästa. Tillsammans med seglet är masten riggens viktigaste del. Med fel mast når det bästa segel inte en bråkdel av sin riktiga prestanda. Fördelarna med RDM/skinny framför traditionell stor diameter är sedan länge välkända: Mycket mycket hållbarare, skönare att greppa i manövrar, enklare att rigga, bättre aerodynamik. I och med den mycket högre hållbarheten blir RDM billigare i längden. Har man en gång skaffat en bra RDM behöver man inte köpa master mer. Den enda nackdelen är att det blir lite bökigare (tyngre) att bygga riktigt styva master för till exempel stora racesegel, men RDM håller på att etablera sig för allt större segel. Nu görs till exempel även stora speedsegel för RDM (t ex Hot Sails Maui:s Superspeed). Läs här om de olika masterna men kolla gärna vidare genom att ta kontakt med mig eller någon av hotrepparna.

 

The ULTRA 100%

Flera års utvecklingsarbete har äntligen resulterat i denna helt nya mast från Hotsailsmaui. Samtliga världens vindsurfingmasttillverkare (och ett gäng andra kompetenta kolfibertillverkare) kontaktades och gradvis reducerades antalet möjliga leverantörer till fem. Samtliga dessa har tillverkat provmaster som provseglats och sågats och utvecklats… tills det bara kvarstod en. Europatillverkad i små serier med mycket höga kvalitetskrav och exakt specificerad konstruktion, liksom noga faställda underleverantörer och material. Varje enskild mast passar perfekt till Hotsailsmauis segel. ULTRA 100% är MYCKET lättare och har snabbare respons än allt annat på marknaden. Den tål en hel del misshandel och den har en detaljfinish som får racingmotorcyklister att drägla.

  • Världens lättaste RDM
  • 100% kolfiber (på riktigt)
  • Kombineringsbar topp och botten tillåter fler längder
  • Europatillverkad i små precisa serier

Om du har råd – ett måste! Om du inte har råd – prova inte!

LängdIMCSKurva bas/toppViktKolhalt %Pris
3401365/801.081005100
3701665/801.201005300
4001965/791.431005700
4302365/791.681006000
4602665/781.891006300
4902865/782.161006500

 

IMG_5899 IMG_5902 IMG_5905 IMG_5909 IMG_5911 IMG_5914 IMG_5938 IMG_5943 IMG_5946 IMG_5952

 

HotRod RDM

hotrod

Närmast en klassiker, men har trots det gått igenom ett antal faser och leverantörer. Fantastiskt fin böj från allra första början, där Hot Sails Maui som segelmakare bestämt precis hur varje individuell längd ska böja för att vara optimala till sina segel. Bland annat innebär det att de kortare masterna är mjukare än de längre, relativt flertalet andra märken. Det innebär även att de är en gnutta styvare längre ner, ju längre mastlängd. Dessutom har man varit mycket aktiva i att bestämma konstruktion och detaljer. Idag är HotRodden en otroligt fin high-end mast som håller för oerhört brutal misshandel. Vill man ha en mast som är på minst samma nivå som allt annat där ute, men som ger dina Hot Sails Maui-segel mer range och snärt än andra fabrikats toppmaster – då är HotRodden det givna valet.

LängdIMCSKurva bas/toppViktKolhalt %Pris
3401365/801.2854300
3701665/801.3904400
4001965/791.6924500
4302365/791.9924700
4602665/782.2944900
4902565/782.3945100

 

Nuevo RDM

nuevo

Hot Sails Maui skulle aldrig tillverka en skitmast, varken vad gäller böjkurva, hållbarhet eller snärt. Väljer du Nuevo så får du en mast som har samma böj som HotRodden, det vill säga en böj och en dynamik som ger Hot Sails Maui-seglen maximal prestanda. Men du spar en dryg tusenlapp per mast. Baksidan på myntet är ett par hekto mer vikt. MEN, ju kortare mast, desto mindre märker du skillnaden. En 340 så vette sjutton hur många som överhuvudtaget kan känna skillnaden. I 370 är fortfarande Nuevo med och konkurrerar. Personligen gillar jag Nuevo 370 väldigt mycket, den har helt enkelt en skön känsla. 400?… tja, jag hade gått på HotRod, men om du inte ha råd är Nuevo det självklara alternativet. 430… du vet mitt svar, men det är upptill dig. Spara in på segel så har du råd med en riktig pinne!

LängdIMCSKurva bas/toppViktKolhalt %Pris
3401365/801.6653300
3701665/791.7703400
4001965/792.1753500
4302165/782.3753700