Hotsailsmaui övergav årgångshysterin för flera år sedan. Det vill säga, man gör inga förändringar i sina produkter för förändringarnas skull eller för att det råkar vara är ett nytt kalenderår. Man jobbar självklart kontinuerligt på att förbättra existerande prylar, liksom man alltid har flera mer innovativa projekt på gång. En hel del av detta arbete är av mer experimentell karaktär och resulterar aldrig i några konkreta produkter. Men, även om alla projekt inte resulterar i megainnovationer som Superfreak, KS3, eller superlätta masten ULTRA, får vi ändå glädje av allt detta utvecklingsarbete. Hotsailsmaui lär sig nämligen av alla sina projekt oavsett vad de enskilt resulterar i. Det gäller att våga prova nytt, och att våga både tänka och arbeta utanför boxen. Och, det är just det modet som kännetecknar Hotsailsmaui. Jag glömmer aldrig när Jeff sa att han skulle utveckla ett högprestanda vågsegel helt i dacron. Det var få som trodde på det projektet, inte minst jag tvivlade. Eller, när han för ett par vintrar sedan tejpade upp första outlinen till ett tre-lattat vågsegel. Jag bara garvade… för att nämna några exempel.
De senaste åren har Hotsailsmau släppt en mängd helt nya och minst sagt upphetsande nya produkter: Firelight som var och fortfarande är världens lättaste serieproducerade 5-lattade vågsegel; QU4D som är HSMs “main stream” 4-lattade vågsegel och som bygger på erfarenheter från både tidigare 4-lattade segel som Bolt, FreestylePro och från nyss nämnda Firelight. Den superlätta vågmasten ULTRA, som har en sån snärt att alla andra master känns så sega och tunga, och kanske allra främst det helt unika 3-lattade vågseglet KS3 som både är stabilare och med mer bottendrag än det mesta som går att hitta där ute, oavsett antal lattor.
Alex (Hi-Tech Maui) på besök i skjulet i påskas, kollar ni nya förbättrade Firelight Reef Edition
Men sedan KS3 släpptes har man mer fokuserat detaljer, finslipat och jagat efter de små förbättringar som alltid kan göras, oavsett hur bra en produkt är. Firelight är ett både hållbart och superlätt segel, men man har lärt sig vad som var mindre hållbart och vad som kunde förbättras utan att kompromissa vad gäller vikt eller prestanda. QU4D har fått lite lite omdesiginad mastkurva, inspirerad av KS3, som gör det ännu stabilare för främst lite tyngre seglare. Lay-up, dvs hur olika fibrer är placerade, i ULTRA-masten har optimerats ytterligare, och så vidare. En liten hemlighet angående den superlätta ULTRA-masten: Då det nu finns statistik på hur bra den håller, trots den låga vikten, kan inte Hotsailsmaui hålla sig – utvecklingen av en europaproducerad Hotrod är således i full gång! Visst det finns redan en Kinatillverkad Hotrod, men eftersom den Europatillverkade ULTRA-masten håller helt överlägset mycket jämnare kvalité, så vore det inte dumt med en lika jämn kvalité på Hotrodden. Jag återkommer senare när den börjar bli klar… Men som sagt, även om Hotsailsmaui inte släpper någon superinnovation denna vår, så ligger man inte på latsidan. I resten av det här inlägget tänkte jag beskriva lite av de detaljförbättringar som finns på alla Firelight som levereras från och med någon månad tillbaka.
FIRELIGHT finns redan sedan tidigare i två versioner: Den vanliga och Reef Edition. I båda versionerna har man nu ett tåligare lattfickematerial. Den tidigare standardversionen hade lattfickor i tunn superlätt dacron förstärkt med tjocka kevlartrådar. Den tålde det mesta vad gällde töj, och faktiskt riktigt bra på t ex Maui, även då man seglade på vassa rev, men på spots som består av extremt grund stenbotten, där riggen ibland hamnar på stenar och liksom gnids och gnager mot dessa funkade inte den kevlarförstärkta duken. Således har man nu ett lätt men mer hållbart lattfickematerial. Bottenlattan, dvs den som blir mest utsatt för slitage har dessutom en tunn pvc-film utanpå fickan, precis som superhållbara SMACK. Båda versionerna har dessutom en ny för Firelight specialutformad lätt men skyddande mastförlängarförstärkning.
Den nya HSM-unika fönsterduken i Firelight RE (och en massa annan fin X-ply)
Nytt för Reef Edition är att monofilmfönstret är ersatt av en ny tunn men hållbar X-ply. Denna X-ply utvecklades av Hotsails i samarbete med en kanadensisk segeldukstillverkare vid utvecklingen av KS3. Det vill säga, oavsett till utseendet liknande Kinaproducerade dukar är denna unik för Hotsailsmaui. Den ökar inte vikten men helt klart hållbarheten. Den ger Firelight en något lite softare känsla, men absolut inte så att dess mycket karakteristiska snärtiga och “driviga” bottendrag försvinner. Seglar man mycket på vågspot som Torö, Åsa och Dalen, då rekommenderar jag absolut Reef Edition, seglar man mest där det är sandbotten eller djupare vatten, och man vill ha den absolut snärtigast tänkbara känslan, då är den vanliga versionen att föredra. Just det, ett par saker till: Jag brunkar beställa Reef Edition med en extra hållbar maststrumpa. Vanligtvis har Firelight det där superhållbara tjocka mastfickematerialet “OX-webbing”(en annan unik lösning för Hotsailsmaui) från masttoppen ner till ungefär hälften mot bomöppningen. Det räcker om det är lite djupare vatten då det är här masten skrapar mot revet. Men hemma i Sverige där vi seglar i dm-djupt är min erfarenhet att det är bra med OX-webb-strumpan hela vägen ner till bommen. Sen har man lagt på en massa nya prints: Nu står det på seglet att det är technora-material i förstärkningarna, lattfickorna är tonade i två färger, mm. Jag brukar inte gilla en massa prints, men måste nog erkänna att Firelight nu både är och ser mer genomarbetat ut än någonsin!
OK, mer om finslipade produkter från Hotsailsmaui i kommande inlägg – håll utkik. Det vi behöver nu är ett ordentligt blåsigt lågtryck!
Vi ses på vattnet,
Jesper